عصر کرد

آخرين مطالب

شهرنگار| سفر زیرزمینی با قطار تولید مشترک شهرداری تهران

شهرنگار| سفر زیرزمینی با قطار تولید مشترک
  بزرگنمايي:

عصر کرد - طرح توسعه شرکت واگن‌سازی‌ تهران با سرمایه‌گذار خارجی کلید می‌خورد.

سال 1402سالی خوب و پرخبر برای متروی تهران بود؛ از دستاوردها و دست پر شهردار تهران از سفر به چین گرفته تا رسیدن پروژه قطار ملی مترو به مرحله تولید انبوه که قرار است طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و قرارداد منعقد شده در سال1401، شرکت واگن‌سازی‌ باید 113دستگاه قطار ملی را تولیدکرده، تحویل خطوط متروی تهران بدهد. اما در کنار همه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که آقای شهردار با طرف چین منعقد کرده، فراموش نکنیم انتقال دانش و تکنولوژی به داخل کشور نیز درنظر گرفته شده است. از این‌رو بنا شده تا هیأت چینی با حضور در واگن‌سازی‌ تهران بخشی از اقدامات این انتقال دانش را به سرانجام برساند.
ازسوی دیگر نخستین رام از قطار ملی مترو که 28‌ماه برای پشت سر گذاشتن تست‌های آن زمان صرف شد که فرایند و زمان طولانی‌تر ساخت و مونتاژ نمونه اولیه آن بود، قرار است در خط متروی تهران- پرند وارد مدار خدمت‌رسانی شود و مسافران این مسیر تازه افتتاح شده را جابه‌جا کند که پیش‌بینی می‌شود روزانه بین 13 تا 15هزار نفر باشند. به این ترتیب، سهم خطوط هفت‌گانه متروی تهران از قطار ملی، 15رام قطار 7واگنه خواهد بود که قرار است به‌تدریج از سال آینده تولید و تحویل شرکت متروی تهران شود. همچنین قرار است به‌زودی با حضور رئیس‌جمهور در شرکت واگن‌سازی‌ تهران جشن نهایی شدن قطار ملی مترو و آغاز تولید انبوه این محصول برگزار شود. در همین راستا طرح توسعه شرکت واگن‌سازی‌ با کمک و سرمایه‌گذاری طرف چینی که یکی از دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین بود، آغاز شده است که با اجرای آن 5هکتار از فضای بلااستفاده این شرکت به سوله و سالن و فضای تولید واگن تبدیل خواهد شد.
سرمایه‌گذاری 5تا 6هزار میلیارد تومانی چینی‌ها
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و یکی از مدیران شهری که همراه با شهردار پایتخت در سفر چین حاضر بود، درخصوص توسعه شرکت واگن‌سازی‌ و میزان مشارکت و سرمایه‌گذاری طرف چینی در این طرح، به همشهری می‌گوید: «طرح توسعه شرکت واگن‌سازی‌ تهران به مساحت 5هکتار است که با طرف چینی توافق کردیم تا در قالب موضوع مشارکت در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند. باتوجه به اینکه طرف‌های چینی خودشان نیز سهامدار این شرکت هستند، در طرح توسعه شرکت واگن‌سازی‌ مشارکت دارند. عدد دقیق میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حال برآورد است، اما مبلغی حدودا بیش از 5 تا 6هزار میلیارد تومان آورده چینی‌ها خواهد بود و حدودا همین مبلغ را هم خودمان تامین می‌کنیم.»
یک‌سوم فضای شرکت غیرفعال است
علیرضا شیخ‌طاهر، مدیرعامل واگن‌سازی‌ تهران نیز درخصوص طرح توسعه این شرکت با مشارکت طرف چینی می‌گوید: «حدود 20سال قبل مجموعه واگن‌سازی‌ تهران در زمینی به مساحت 15هکتار ایجاد شده که از این میزان 10هکتار آن فضای تولید است و 5هکتار دیگر نیز محصور شده و به‌عنوان فضایی برای توسعه شرکت مورد توجه است. ما برای پروژه 630دستگاه واگن و همچنین پروژه 130دستگاه واگن ملی قصد داریم این فضای توسعه‌ای را هم درگیر تولید کنیم. با توجه به ظرفیت ایجاد شده برای تولید واگن در کشور، اکنون بهترین زمان ممکن است که از این فضای غیرفعال به‌صورت بهینه استفاده کنیم.»
افزایش 25درصدی تولید با اجرای طرح توسعه
شیخ طاهر پیش‌بینی می‌کند با اجرای طرح توسعه شرکت واگن‌سازی‌، توان تولید واگن در این مجموعه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه ما 350دستگاه واگن است که قطعا با اضافه‌شدن این 5 هکتار، عملا شاهد افزایش قابل توجه در میزان تولید شرکت خواهیم بود. پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح توسعه و فعال شدن این 5هکتار به میزان حدودا 25درصد به ظرفیت تولید شرکت واگن‌سازی‌ تهران افزوده خواهد شد.»
رسیدن به ظرفیت تولید 3رام قطار در ‌ماه
مدیرعامل واگن‌سازی‌ تهران با اشاره به اینکه «ما در تولید قرارداد 630دستگاه واگن چینی و 113دستگاه واگن ملی باید ظرفیت تولید ماهانه 3رام قطار مترو را داشته باشیم، گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده است به‌دنبال این هستیم که ظرفیت تولید ماهانه 3رام قطار یعنی 21واگن را در این مجموعه داشته باشیم. شرکت‌های چینی در حال حاضر 49درصد سهام شرکت واگن‌سازی‌ تهران را دارند؛ بنابراین هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود باید سهم چینی‌ها نیز در آن لحاظ شود.»
تولید بدنه 3رام قطار ملی
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران درخصوص تولید انبوه قطار ملی هم از تولید بدنه 3رام قطار خبر می‌دهد و در این رابطه می‌گوید: «درخصوص تولید انبوه قطار ملی هم همانطور که در جریان هستید یک قطار نمونه توسط واگن‌سازی‌ تهران تولید شده که به‌عنوان نمونه اولیه باید تولید می‌شد تا مراحل تست را پشت سر بگذارد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. اکنون بعد از تولید یک رام قطار نمونه، ما در حال حاضر تعهدمان به متروی تهران 15رام قطار است که هم‌اکنون به اندازه 3رام قطار در شرکت تولید شده است. در مجموع جمعا باید 113دستگاه واگن آماده کنیم که بدنه 3رام قطار آماده شده و باید در ادامه به مرحله نصب تجهیزات و بخش نهایی کار برسیم. بعد از اخذ تأییدیه نهایی قطار ملی مترو باید فرایند تولید انبوه آغاز شود که امیدوار هستیم از آذرماه یعنی همین ماهی که در آن قرار داریم این کار رسما شروع شود؛ البته همانطور که گفتم بدنه 3رام قطار تولید شده و عملا این کار را استارت زده‌ایم، اما برای بخش نصب تجهیزات باید قراردادهایی با شرکت تولیدکننده امضا شود که این کار نیز درحال انجام است.»
تولید 3رام قطار ملی در سال آینده
شیخ طاهر درباره اینکه 113رام قطار چه زمانی تحویل متروی تهران خواهد شد و نخستین سری از تولید انبوه چه زمانی خواهد بود هم می‌گوید: «این یک پروژه بزرگ و ملی است که به‌صورت تیمی و مشارکتی با چند شرکت دانش‌بنیان درحال اجراست. طبق قرارداد باید تا 3سال آینده تولید 113واگن قطار ملی به سرانجام برسد. به این ترتیب از سال آینده باید هرسال بیش از 30درصد از قرارداد اجرا شود و سال آینده نخستین سری از تولید انبوه قطار ملی مترو را داشته باشیم و 30درصد تعهداتمان را به شرکت مترو انجام دهیم. پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما این است که در سال آینده دست‌کم 3رام قطار ملی را تولید نهایی کرده و تحویل متروی تهران دهیم.»

عصر کرد


منبع:همشهری 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/761362/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی کریم بنزما برابر فیحا

عثمان دمبله، برترین بازیکن فصل لیگ فرانسه 25-2024

تیم منتخب فصل لیگ فرانسه 25-2024

لوکاس شوالیه دروازه بان لیل بالاتر از دوناروما برترین دروازه‌بان فصل لیگ فرانسه 25-2024 شد

کیلیان امباپه، برترین لژیونر فرانسوی فصل 25-2024

عرفان قهرمانی: همیشه در آبادان ما بهتر فوتبال بازی کردیم

لوئیز انریکه برترین سرمربی لیگ فرانسه در فصل 25-2024

دبل کریم بنزما برای الاتحاد مقابل فیحا

اصلانیان: پرسپولیس برای‌ قهرمانی نیاز به پوست‌اندازی دارد

گل دوم ناپولی به جنوا توسط راسپادوری در دقیقه 64

بازخواست سرمربی توسط مالک در زمین!

اشلوت: انگیزه داشتیم و نزدیک بود آرسنال را ببریم

تمجید توتومرکاتو؛ او حالا طارمی دیگری است!

فریادشیران: کمیته انضباطی خودش را به خواب زده

کونته با لوکاکو به‌سمت قهرمانی؛ گل اول ناپولی به جنوا

مهرۀ مار در فوتبال؛ مربی اخراج می‌شود، جادوگر می‌ماند

شکایت جنجالی باشگاه اماراتی از سردار آزمون!

میزبانی قطعی مشهد از بازی ایران - کره شمالی

با دست گرفت و با پا گل‌به‌خودی زد؛ گل اول جنوا به ناپولی

گل‌های بازی بارسلونا 4 - رئال مادرید 3

جنجال داوری ال‌کلاسیکو: شوامنی ظاهرا دروازه‌بان است

طرح فروش سوخت مازاد در سیستان و بلوچستان با رویکردی نوین اجرا می‌شود

مریوان؛ بهشت گردشگری با طبیعت بکر

توسعه زنجیره ارزش تولید گوشت مرغ در کردستان در سال 1404

برنامه قطعی برق کردستان روز دوشنبه 22 اردیبهشت + جدول

تصادف پراید با تیبا در جاده نورآباد ـ کرمانشاه چهار کشته بر جا گذاشت

پیش‌بینی کاهش ارزش دلار جهانی در آینده نزدیک

آغاز لابی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت در بهارستان

تعیین وضعیت بنزین سه نرخی به صورت رسمی اعلام شد

بیش از 1500 فقره سرقت در شهرستان کرمانشاه کشف شد

آخرین بازی خانگی بعثت کرمانشاه در لیگ یک مقابل پارس جنوبی جم

تمرین مدیریت بحران با مشارکت دستگاه‌های امدادی در کرمانشاه برگزار شد

17 هزار کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان کرمانشاه معطل دریافت است

مرز خسروی ظرفیت تردد دو میلیون زائر اربعین را دارد

مرز خسروی ظرفیت تردد 2 میلیون زائر اربعین را دارد

استقرار تیم سیار انتقال خون کرمانشاه در ثلاث باباجانی

رسانه‌ها بازوی توسعه استان کرمانشاه در مسیر امیدآفرینی و شفافیت هستند

نفوذ امواج ناپایدار و احتمال رگبارهای پراکنده بهاری در کرمانشاه

انتصاب سرپرست مدیریت استاندارد، سلامت، غذا و دارو کیش

پیکر مطهر شهید ناصر جوهر زاده کارمند بنیاد شهید بعد از قریب به 39 سال شناسایی و به آغوش وطن بازگشت

آمارهای حوزه جوانان در کردستان واقعی شود

پیشرفت 95 درصدی مهار آب‌های سطحی و هدایت آن به دشت‌های تشنه در کردستان

گفت و گو با علی یزدانی قهرمان تورجهانی تنیس خلیج فارس

اهدای جوایز علی یزدانی توسط دنیامالی، وزیر ورزش

جنجال داوری ال‌کلاسیکو؛ شوامنی ظاهرا دروازه‌بان است

16 گل در چهار بازی؛ بارسا دفاع رئال را اتوبان کرد!

بارندگی شدید بازی اینتر را قطع کرد!

بردن رئال اشک شزنی را درآورد!

خداحافظ؛ پایان حضور نورافکن در ملوان

سورپرایز حاج‌صفی در آخرین بازی!